Płatności online są niewątpliwie ogromnym udogodnieniem i czymś, bez czego trudno jest sobie wyobrazić dzisiejszą codzienność. Jednak za tą wygodą stoi potencjalne ryzyko. Cyfrowa przestrzeń internetu jest pełna niebezpieczeństw, szczególnie gdy chodzi o pieniądze. W sieci natrafimy na multum nieuczciwych osób i stron, które po prostu chcą nas oszukać i okraść. A im więcej czasu spędzamy w cyfrowym świecie płatności, tym większe prawdopodobieństwo zaistnienia takiej sytuacji.
Żyjemy obecnie w czasach, gdzie niemal wszystko możemy załatwić błyskawicznie przez internet, bez wychodzenia z domu. Możemy przede wszystkim obracać pieniędzmi w sieci, czyli dokonywać płatności online. Możemy robić zakupy na Allegro, Amazonie i w sklepach internetowych i wpłacać pieniądze do kasyn online takich jak Spin City, aby grać w gry hazardowe. Możemy też kupować aktywa na giełdach, w tym kryptowaluty i akcje, płacić rachunki i odblokowywać dostęp do różnych usług.
Dlatego w miarę rozwoju cyfrowego krajobrazu, aspekt bezpieczeństwa płatności online staje się coraz to bardziej istotny. Klikanie dziś „Kup teraz” lub „Wpłać” bez merytorycznej wiedzy na temat chronienia swoich danych i identyfikowania potencjalnych niebezpieczeństw podczas płatności online, to proszenie się o kłopoty. Dzięki temu krótkiemu poradnikowi zwiększysz swoje bezpieczeństwo w internecie.
Dlaczego bezpieczeństwo podczas płatności jest takie ważne
Internet zapewnia niesamowitą wygodę. Jednak jednocześnie stwarza wiele zagrożeń. Oczywiście nie sam w sobie, tylko „z pomocą” cyberprzestępców. Czują się tu jak ryba w wodzie. Nigdy nie śpią, cały czas czyhają na nieuwagę internautów. Czasem wystarczy tylko chwila nieuwagi i kliknięcie w jeden niesprawdzony link, aby stracić dostęp do konta lub, co gorsza, pieniędzy.
Dlatego z płatnościami online trzeba obchodzić się mądrze i rozsądnie. Dobrą analogią będzie tutaj kwestia otwierania drzwi nieznajomym – jeśli ktoś podejrzany dzwoni przez domofon, naturalne jest, że mu nie otwieramy. Otwieramy tylko wtedy, gdy czujemy się pewnie, że gość nie ma złych zamiarów. A każda płatność w internecie to jak otwarcie wirtualnych drzwi do naszego portfela – warto wiedzieć i weryfikować, komu je otwieramy.
Najczęstsze zagrożenia w internecie
Pierwsza rzecz, od której należy zacząć edukację w zakresie bezpieczeństwa w sieci, to znajomość zagrożeń. Wiele z nich wygląda bardzo wiarygodnie, dlatego trzeba być niezwykle czujnym. Oto kilka najpopularniejszych trików stosowanych przez cyberprzestępców:
- Fałszywe strony – cyberprzestępcy podrabiają wszystko, co się da, nie mają żadnych granic, można nawet natrafić na fejkowe strony banków, które ciężko odróżnić od prawdziwych.
- Phishing – maile i SMS-y, które próbują grać na emocjach ludzi i wyłudzić dane do logowania, to dziś prawdziwa plaga.
- Nieuczciwe strony – niektóre strony kuszą nagrodami, a potem kradną dane lub pieniądze.
- Publiczne sieci Wi-Fi – wielu ludzi z nich korzysta ze względu na wygodę, ale w rzeczywistości jest to przestrzeń bardzo podatna na ataki hakerskie.
Ogólnie rzecz biorąc, unikanie tych zagrożeń nie wymaga jakiejś magicznej wiedzy, zdolności lub umiejętności. Tak naprawdę wystarczy odrobina czujności.
Jak rozpoznać, czy płatność online jest bezpieczna
Identyfikowanie zagrożeń w sieci bywa ciężkie nawet dla specjalistów. Dlatego fundamentem bezpieczeństwa nie jest samo rozpoznawanie oszustw, tylko umiejętność stwierdzenia, że płatność w danym miejscu jest na 100% bezpieczna. Zanim dokonasz płatności w internecie, sprawdź stronę zgodnie z tą checklistą:
- Czy adres strony zaczyna się od „https://”?
- Czy przy adresie w pasku URL przeglądarki widnieje kłódka?
- Czy strona (sklep) udostępnia dane kontaktowe, regulamin i politykę prywatności?
- Czy opinie na temat strony nie wyglądają na sztuczne lub skopiowane?
- Czy płatność jest dokonywana przez wiarygodnego operatora – na przykład PayU, Przelewy24, BLIK lub Stripe?
Jeśli na wszystkie pytania odpowiedź jest twierdząca, można powiedzieć, że jesteś bezpieczny. Jeśli jednak na choćby jedno pytanie odpowiedź brzmi „nie”, powinieneś dogłębniej zbadać stronę, aby upewnić się, że twoje pieniądze trafią tam, gdzie powinny. To proste kroki, ale robią naprawdę dużą różnicę.
Wybór odpowiedniej metody płatności
Warto wiedzieć, że nie każda metoda płatności zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa. Dlatego wybór kanału płatniczego również jest bardzo istotny. Oto kilka przykładów:
- BLIK – błyskawiczna płatność, bez konieczności wpisywania jakichkolwiek danych;
- Apple Pay / Google Pay – płatność jednym kliknięciem, bez dodatkowego potwierdzenia;
- Karta płatnicza – prosta i wygodna metoda, ale wiąże się z ryzykiem udostępnienia pełnych danych karty oszustom;
- Przelew ekspresowy – jest bezpieczny tylko przez certyfikowaną bramkę i wymaga wprowadzenia danych do bankowości internetowej.
Najbardziej polecaną opcją płatności, gdy mówimy o bezpieczeństwie, jest oczywiście BLIK. Zero danych, a przy tym maksymalna wygoda. Najbardziej ryzykowną opcją jest „surowa” płatność kartą, gdzie trzeba podać wszystko, od numeru karty, przez datę jej ważności, po kod CVV. Gdy oszuści przechwycą te dane, otwiera się furtka do wyzerowania salda powiązanego z kartą.
Dobre nawyki, które warto wdrożyć
Bezpieczeństwo podczas płatności online to nie tylko aspekt technologiczny. Dużą rolę odgrywają tutaj również nasze codzienne przyzwyczajenia w trakcie poruszania się po internecie. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo, postaraj się wdrożyć następujące nawyki:
- regularnie aktualizuj urządzenie, system i przeglądarkę;
- korzystaj z silnych haseł (najlepiej używaj innego hasła do każdego konta, pomocny w tym będzie menedżer haseł);
- aktywuj uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA), gdy jest to możliwe;
- regularnie analizuj historię swoich transakcji;
- nigdy nie klikaj w podejrzane linki.
To niby proste zasady, ale faktycznie działają i dają bezpieczeństwo. Działając w ten sposób, chronisz się przed nieautoryzowanym dostępem do Twojego konta.
Co zrobić, gdy coś pójdzie nie tak
Niestety, nawet gdy jesteśmy bardzo ostrożni, może się zdarzyć, że zostaniemy oszukani w sieci. Wtedy w pierwszej kolejności należy sprawę zgłosić do banku lub instytucji finansowej, aby zablokować kartę lub nawet transakcję. Należy też zmienić wszystkie hasła. W ostateczności należy skontaktować się z policją. Pamiętaj, szybka reakcja jest tutaj kluczowa, bo może uratować dane i pieniądze.




